VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
KARLSTAD
SV

En idéspruta som vill skapa värde

Simon Byström är en riktig idéspruta som alltid velat starta företag, just nu är han i uppstartsfasen med sitt företag ”Tryckgården”. Simon läser andra året på programmet Internationella affärer vid Karlstad universitet. Vi har fått äran att prata med Simon och fått höra allt om hans företag, nu får ni det med!

Berätta om din företagsidé!
– Tryckgården är en första fas i en längre plan. Tryckgården går ut på att skapa skräddarsydda tryck på flera olika typer av klädesplagg. Hos mig kan man till exempel få specialtillverkade logotyper, foton och så vidare som man tycker lite extra om. Ett exempelvis få ett foto på ett husdjur tryckt på ett klädesplagg.Tanken är att det ska vara lite roligare att bära ett eget märke som är personligt istället för en företagslogga från den som producerat plagget. 

– Idéen har byggts upp under ett tag. Jag tyckte om design, minimalistisk design, där var där idén kopplades först. Sedan började jag bygga ihop någonting och så växte tryckgården fram. Jag personligen tycker att det är en rolig grej. Jag tycker att det är superroligt om man kan bära sin egen logga eller någonting man tycker om, roliga tryck, memes och sådant på tröjan. Jag är fortfarande i uppstartsfasen med det här företaget. Design har jag varit intresserad av länge men just företaget började jag hålla på med under sommaren. Designintresset har växt fram under många år och jag har tyckt att det varit roligt att hålla på med det och lära mig mer. 

Hur kom det sig att du ville starta eget?
– Jag har alltid velat skapa någonting eget. Jag har väldigt mycket idéer och då blir det att jag vill testa på dem. Just det här kände jag var ett bra första steg för mig, det är någonting som är lätt att hålla litet, lätt att skala upp och jag tror att jag kan ha mycket roligt med det. Det är egentligen därför jag ville starta just Tryckgården för att jag ville ha roligt.  

– Fördelen med att starta medan jag studerar är att jag har fått så enormt mycket erfarenhet. Jag har behövt ta kontakt med utländska leverantörer, lära mig alla system och veta hur jag ska göra när jag stöter på problem. Det är kunskap som man inte lär sig i skolan, självklart kan mycket av det man lär sig i skolan komma till hjälp men en del måste man lära sig genom att göra. Både skolan och företaget upplever jag som enklare för att jag sysslar med dem samtidigt. Det blir enklare att lära sig saker för att man förstår vad man behöver dem till
och det blir enklare att använda kunskaperna för att plötsligt har man ett användningsområde för dem.

Vad är nästa steg för dig och ditt företag? 
– Nästa steg för tryckgården är att få ut min idé och kommunicera den. Jag vill se om folk tycker om det jag gör, så det är nästa steg för mig. Jag planerar bland annat att dela ut tryck till vissa personer på universitetet för att se vad de tycker om min produkt. Det är just det som är det viktigaste för mig, att folk tycker att det jag gör är roligt och häftigt, jag tror ju själv på den här idén.

– Jag vill skala upp det här företaget till att bli en större tjänst för skapandet av egna logotyper och designer. Jag tycker om det här med att göra personliga saker som man kan bära. Det är dit jag vill att det här företaget ska komma. Jag tänker att ett eget tryck ger ett sentimentalt värde i kläderna.

Kolla gärna in Tryckgårdens hemsida: www.tryckgarden.company.site
Följ Tryckgården på sociala medier: @tryckgarden

Text: Matilda Greén

Relaterade historier

Se alla historier

Han har hela paketet

Vi har fått chansen att prata med Johan Johansson som håller på...

Läs mer

Drivhuset Karlstads senaste tillskott

Idag den 1 september får vi en ny kollega. Josefin Danielsson börjar...

Läs mer

Vad är ett personligt varumärke?

Varumärken skapas av allmänheten och omgivningens uppfattning och åsikter om ett företag,...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!