VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
KARLSTAD
SV

Företagshjärtat är starkt i Josefin Wallin

Som 20-åring startade Josefin Wallin sitt första företag, idag driver hon tre olika företag varav två är tillsammans med kollegan Katrin Luthander. Josefin ser företagande som ett sätt att slippa sitta fast trots att bakslag onekligen kommer då och då.

Vad gör du idag?
Jag driver tre aktiebolag, det ena är mitt egna och de andra två har jag tillsammans med min kollega Katrin Luthander. Det är HELLO kommunikationsbyrå och Svanqvist Tryckeri som jag satsar allra mest på. Idag bor jag i Årjäng tillsammans med man och två döttrar, dit jag flyttade från Karlstad för några år sedan när maken köpte upp sin släktgård. Största delen av min arbetstid ligger idag i HELLO kommunikationsbyrå som jobbar som företags externa marknads- och reklambyrå. Här hjälper vi till med reklam och kommunikatörens alla uppgifter. Det är ett fantastiskt roligt arbete!

2018 köpte vi också upp Svanqvist Tryckeri som är ett av Sveriges äldsta tryckerier grundat 1885. Tryckeriet har vi idag tillsatt personal på och arbetar väldigt nära tillsammans med, skrivbord mot skrivbord till och med. Jag uppskattar den fysiska verksamheten med trycksaker, profilkläder och mässor som omväxling till HELLOs digitala. Vi har också blivit ett himla härligt team vi som tillsammans jobbar i dessa bolag – vilket gör det roligt varje dag att sätta nycklarna i dörren in till lokalerna.

Tänk att ni fortfarande är igång! Hur har företaget utvecklats under åren som gått?
Mitt första företag startade jag som 20-åring. Det har liksom alltid bultat ett företagarhjärta i min kropp. Misstaget jag gjorde då var att inte förpacka mitt erbjudande, inte bygga upp ett tillräckligt stort kontaktnät eller ringa in mina kunder. Varit för ”grön” helt enkelt. Så det företaget lades vilande ganska snabbt, men oj vad det lärde mig mycket. Sedan tog det fem år av anställningar som bland annat reporter innan jag startade upp igen. Då med kunder, klart erbjudande, erfarenhet och faktiskt ännu mer kompetens inom det som jag fortfarande brann för (och brinner för än idag). I samma veva träffade jag Katrin som drev ett liknande företag, och vi klickade nästan direkt. Jag förstod då ganska snabbt att här fanns en kvinna som var lika villig som jag att satsa allt, och då menar jag faktiskt allt, för att nå sina mål.

Vi startade HELLO kommunikationsbyrå, har anställt personal, varit stenhårda på att fortsätta utvecklas i riktning med det vi tror på. Vi vill vara lyhörda, flexibla och tillgängliga för våra kunder. Vi har aldrig satsat på att vara den ”glassigaste byrån i stan”, vi vill vara den trevligaste, mest tillgängliga och en byrå där vår passion lyser igenom i allt vi gör. Vi startade upp HELLO i Årjäng och där var kanske den största tveksamheten om man kunde bedriva en kommunikations- och reklambyrå utanför stan. Vi trodde ju absolut att så skulle vara fallet, men visst kunde man känna ett uns av tveksamhet. Men det har varit det bästa beslutet vi tagit och beviset på det ser vi hela tiden, i form av fantastiska kunder, spännande samarbeten och en ständig utveckling.

Vad har varit det bästa och värsta med att ha eget företag?
Det bästa är att styra sin egen riktning och att det är snabbt till beslut, det passar mig. Jag gillar inte känslan av ”att sitta fast” utan behöver möjligheten att ta mig vidare och det tycker jag företagandet ger mig. Det är också fantastiskt roligt att sätta strategi och mål. Känslan av att kunna bocka av mål satta för ett år sedan är en underbar känsla och oerhörd tillfredställelse. Känslan av att inte stå still utan fortsätta framåt är så värdefull. Ibland uppstår hinder på vägen men att strategiskt arbeta sig förbi dem är en utmaning som triggar mig. Att driva företag är för mig synonymt med ständig utveckling. Det är också en häftig känsla att se någonting som började som ett namn, en idé växa och få ett eget liv och person som ett etablerat företag många människor har en relation till.

Det värsta med eget företag? Kan vara bakslagen som man inte vill ska komma – men de kommer obönhörligen ändå. Då måste man hålla huvudet kallt och fortsätta mot det man tror på. Det kan verkligen vara enklare sagt än gjort, men det är så vi har gjort. Det sämsta kan också vara att arbeta igenom en uppbyggnadsfas av ett företag där man inte hunnit etablera sitt varumärke tillräckligt för att kunden ska välja just dig. Kanske inte ens veta att ni finns? Det innebär att ekonomin kan vara ansträngd och att du heller inte har ett flöde av långsiktiga kundrelationer att luta dig på. Men är det som man gör bra så faller ju de bitarna på plats, och ”hundåren” känns väl investerade när man står på andra sidan.

Vad var det viktigaste som du fick med dig från din kontakt med Drivhuset?
Jag startade mitt eget första företag via Drivhuset, och det ångrar jag inte. Det lärde mig mycket. Jag ingick också i deras ”kompetensteam” som fick vara med under utbildningar och andra marknadsaktiviteter. Sedan är ju Drivhuset ett fantastiskt stöd, tillhandahåller kunskap, inspiration och är ett viktigt bollplank. Det första jag fick med mig på min ”företagarresa” är det jag plockade upp på Drivhuset. De som jobbade där under den här perioden tyckte jag också var fantastiska kvinnor, som också inspirerade mig.

Har du några tips till dagens studenter som kanske går i tankarna om att starta eget?
Absolut! Tänk efter före. En affärsplan som exempelvis banken kan vilja ha del av är jättebra. Men det är också viktigt att du har klart för dig vad det du knattrar ner i affärsplanen konkret innebär. Sätt en målgrupp, sitt erbjudande, definiera ditt varumärke, hitta dina säljkanaler, planera för hur du ska sälja och leverera din tjänst eller produkt. Tänk också på hur finansieringen skall ske och när du konkret behöver klirr i kassan för att det ska vara genomförbart. Att få med sig bokföring är också jätteviktigt och någonting jag själv upplevde var krångligt i början – men nu finns jättebra digitala tjänster som verkligen kan vara till stor hjälp.

Det viktigaste är att du har det du vill göra solklart för dig och hur du kommer tjäna dina pengar. När du har allt detta på plats så tror jag på att hålla din röda tråd, ha tålamod, jobba mot de mål du satt och hela tiden utvecklas. Marknaden är också viktig och påverkar allt du gör. Glöm aldrig att du ofta säljer en lösning på ett problem, inte enbart produkten eller tjänsten i sig. Att marknadsföra sin tjänst eller vara i ett sammanhang är därför någonting som är jätteviktigt. Marknadsföringsbiten skulle jag kunna tala mig varm om i en evighet – men om jag behöver hålla mig kortfattad så skulle jag sammanfatta det som: Lös ett problem åt kunden, visa ditt erbjudande i ett sammanhang, håll ett tydligt varumärke och ha tålamod. Lycka till!

Text: Matilda Greén

Relaterade historier

Se alla historier

Kom igång med företagets sociala medier

Visst vore det härligt om det bara var att skapa en företagssida...

Läs mer

KAU-alumnen Tobias Söderbom Olsson blev delägare av Wood Tube

Har du lust att vara med och driva ett nystartat företag? Självklart...

Läs mer

Så kommer du på en bra idé

Att geniala idéer kommer till dig som en blixt från klar himmel...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!