VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
KARLSTAD
SV

Hur gör jag om min podcast till ett företag?

I den här artikeln tänker Oskar Nyström (ljudproducent och egenföretagare i Studio Nyström Aktiebolag samt kompetensutvecklare på Drivhuset) högt om det här med att göra om sin podcast (eller Youtube-kanal, Twitch-kanal, spelutvecklingsverksamhet, musikutgivning, bokutgivning etc.) till ett företag.

Oskar Nyström

Jag såg frågan i en Facebook-grupp för oss som håller på med podcasting på ett eller annat sätt: ”Min podcast har börjat generera intäkter. Hur gör jag för att omvandla podden till ett företag?”

Eftersom att jag producerar en rad poddar och dessutom jobbar med att hjälpa andra lyckas med sitt företagande vattnades det förstås i munnen, men när jag påbörjade ett svar insåg jag snart att jag med stor sannolikhet kommer att stjälpa snarare än hjälpa frågeställaren. Det blir snabbt alldeles för komplicerat, och min erfarenhet är att många då, tyvärr, ger upp innan de ens har hunnit börja.

Det enklaste svaret (och kanske det snällaste och mest hjälpsamma) hade varit: Starta enskild firma på verksamt.se och lägg alla intäkter i firman. Punkt slut. That’s it. Men, om vi hade nöjt oss där — och om jag hade svarat så — hade det varit med vetskapen om att frågeställarens bild av företagande är felaktig. En podcast kan ju trots allt inte omvandlas till ett företag. En podcast kan aldrig vara eller bli ett företag, lika lite som en bok eller en sko kan vara ett företag.

Ett företag kan däremot äga en podcast och tillhörande ekonomi (och juridiskt ansvar). Okej. Det var ju det jag menade. Vad är skillnaden?, säger du.

Förlåt, säger jag. Det är inte meningen att vara besser-wissrigt byråkratisk och trist (tro mig, mitt eget företagande började i en vägran att kalla mig entreprenör, jag spelade ju bara musik och tjänade pengar), men jag lovar: du kommer att kunna dra ekonomiska och juridiska fördelar av att förstå grunderna, och du kommer framförallt att känna att du har kontroll över din situation som företagare.

Låt oss för en sekund titta på grundfrågan. Vad är ett företag?
Ett företag, i dess renaste form, är helt enkelt är ett sätt att hantera en idé, produkt eller tjänst. I företaget håller vi ordning på ekonomin och våra juridiska rättigheter och skyldigheter. Ganska enkelt, eller hur? Det brukar bli ännu enklare för den som är alldeles ny (eller ännu inte har kommit igång alls) om man föreställer sig ett scenario i vilket man lyckats generera en intäkt. Vi gör det!

Vi föreställer oss att du får en sponsor av din podcast. Sponsorn går in med 10 000 kronor i månaden, med motkravet att du pratar väl om sponsorn i fråga i drygt 40 sekunder i början av varje avsnitt. Ditt företag (som alltså drivs av dig) fakturerar sponsorn och lägger dessutom på 25% moms på fakturan, som nu landar på 12 500 kronor. Snart har du alltså 12 500 kronor på kontot i ditt bolag.

Det vanligaste brukar vara att man nu blir sugen på att räkna ut hur mycket som blir kvar i lön efter skatt, arbetsgivaravgifter (eller egenavgifter som det heter i enskild firma) och sociala avgifter såsom föräldraförsäkring och pension. Så, vi börjar där. Om du vill betala ut dina 12 500 kronor så kan du räkna med att du får ut lite mer än ungefär hälften, minus själva momsen som du inte får behålla alls. Momsen ska helt enkelt in till Skatteverket.

Orättvist!, säger du, men det är så det funkar. Om du har varit anställd och fått lön någonstans så är det precis samma sak. Den privata skatt som dras av på din lön är bara en liten del av den totala summan som egentligen utgör din lön. Som egenföretagare kommer du att lära dig att fullt ut förstå vad det egentligen kostar att ha en anställd.

Tips! Det kan hjälpa ytterligare att betrakta dig själv som anställd i ditt eget företag, oavsett bolagsform.

Slutet gott, allting gott? Du får ut ungefär hälften, betalar in din moms och skatt till Skatteverket och kan nu betala hyran på din podcast(!)? Japp, så kan du göra, men det finns fler möjligheter! Du kan till exempel investera dina 12 500 kronor (ja, även momsen) i något som främjar verksamheten. Tänk mikrofoner, ljudkort eller till och med en ny dator. Eller tänk en studiolokal och en ny gitarr att komponera vinjettmusiken på?

Här kommer vi till det fina med egenföretagande (och en av de riktigt stora fördelarna jämfört med att sköta faktureringen via egenanställningsföretag). Du får nämligen köpa vad du vill för hela beloppet, och dra av momsen på köpet, så länge du kan hävda att ditt köp främjar verksamheten.

Broadcasting-mikrofonen Shure SM7b

Vänta, stopp! Vad menar du med ”dra av momsen”?
Jo! När du skickade din faktura på 10 000 kronor till sponsorn så lade du till 2500 kronor i moms eftersom att det gällde en vanlig standardförsäljning i Sverige, eller hur?

Ja.
Exakt, och chansen är då ganska stor att det företaget drog av momsen(!), för sin egen del.

Va?
Alltså, sponsorn har säkert (eller i alla fall med stor sannolikhet) själv sålt varor eller tjänster genom vilka de har dragit in moms i verksamheten. Sponsorn har alltså pengar i verksamheten som ”är” moms. När du skickade din faktura så drog de helt enkelt av momsen genom att betala just de 2500 kronorna med sina momspengar.

Nu när det är din tur att köpa, låt säga en mikrofon, så kan du göra precis samma sak. Jag använder ofta broadcasting-mikrofonen Shure SM7b när jag spelar in podcast. Den kostar 4595 kronor på Musikhuset i Karlstad, varav 919 är moms.

Alltså: 919 kronor av de 4595 kronorna är moms, och så mycket moms har ju du!! Du har till och med mer. Du har 2500 kronor i moms. Så, låt säga att du köper mikrofonen. Då använder du 3676 kronor av dina ”vanliga” 10 000 kronor plus 919 kronor av dina momspengar. Nu har du 6324 kronor kvar av dina ”vanliga” pengar, och 1581 i moms. Alltså ska du bara betala in 1581 kronor i moms till Skatteverket den här månaden.

Grattis! Du har dragit av moms! (Det är ungefär nu det borde bli uppenbart varför jag inte kunde svara frågeställaren i tråden på Facebook).

Jag fattar! Visst är det underbart? Och även om du inte fattar: oroa dig inte. Du kommer att fatta det här med ekonomin längs med vägen. Det blir mycket, mycket tydligare när du faktiskt skickar din första faktura i Fortnox eller Bokio (eller någon annan tjänst) och bokför din första leverantörsfaktura (så heter en faktura som skickas till dig).

Bonus: när du väl har greppat taget om vardaglig enkel företagsekonomi så kommer du att vara bättre förberedd vid eventuella anställningsintervjuer eller löneförhandlingar. Du förstår vad du kostar och kan jämföra det med det konkreta värde som du tillför till bolaget!

Det var lite om ekonomin. Eftersom att den här artikeln redan är bortom räddning vad gäller längd så passar jag också på att tipsa om att ditt företag kan köpa in din egen privata utrustning, om du redan äger exempelvis dator och mikrofoner. Då får du däremot inte dra av eller lägga på någon moms.

Du nämnde något om det juridiska?
Ja, precis. Det enklaste för dig som driver en podcast är att helt enkelt starta en enskild firma (som egentligen kallas för enskild näringsverksamhet om man ska vara petnoga, men alla säger ”enskild firma”), men det är inte alltid bäst.

Varför det?
Är ni fler som driver podcasten så faller det direkt, till exempel. Enskild firma kan du nämligen bara ha själv. Solo. Firman står dessutom på ditt personnummer och det finns ingen juridisk skiljelinje/distinktion mellan ditt privata jag och din firma. Det innebär att om oturen är framme — om sponsorn stämmer dig för förtal (hoppsan!) eller om du investerar i något dyrt som du inte kan betala tillbaka — så är det du som går i konkurs.

Usch!
Verkligen. Se därför till att aldrig ha några anställda i enskild firma, till exempel. Behandla helst aldrig större utgifter i enskild firma över huvud taget. Omvandla då istället till exempelvis aktiebolag (min personliga favoritbolagsform).

Varför?
Ett aktiebolag är en egen juridisk person. Om det någonsin uppstår en tvist så är det aktiebolaget — inte du — som står i rätten. Det är också aktiebolaget som går i konkurs om det skulle gå illa. Dessutom kan du ha aktiebolaget tillsammans med din eventuella podcast-kollega. Då kan ni tillsammans bestämma hur ni vill göra med era intäkter. Hur mycket ska ni betala ut i lön? Hur mycket ska återinvesteras i verksamheten? Vill ni kunna anställa en klippare på sikt? Vill ni ha en lokal där ni kan sitta och jobba tillsammans? Det brukar, inte minst, bli betydligt tydligare vad som är företaget och vad som är privatpersonerna.

Förhoppningsvis har det även blivit tydligt att en podcast aldrig kan vara ett företag. Däremot kan ett företag äga en podcast, och som du har förstått finns det flera faktorer att ta hänsyn till när du ska bestämma dig för hur du i så fall ska gå tillväga. I den här artikeln har vi bara skrapat på toppen av isberget. Vi har till exempel inte pratat om försäkringar eller skillnader i redovisning mellan olika bolagsformer. Vi har heller inte pratat om målgrupp, värdeerbjudande, affärsmodell eller hur du på bästa sätt pitchar din podcast till tidigare nämnda sponsorer.

Men! Vi finns till (gratis, finansierat och klart!) för att du ska komma igång och för att du ska kunna ställa dina frågor och bolla med någon — och vi vill inget hellre än att du lyckas med just ditt egenföretagande. Om du vill komma och diskutera med oss så är du alltid varmt välkommen. Maila på karlstad@drivhuset.se så bokar vi in en tid.

Till dess: stort lycka till!

Relaterade historier

Se alla historier

Entreprenörskap utan gränser

Alla företag drivs inte av vinst, iallafall inte i den ekonomiska betydelsen....

Läs mer

Hur lär jag känna min målgrupp?

SPIN-metoden är en metod vi ofta använder på Drivhuset. Här berättar vår...

Läs mer

Varför är entreprenörskap viktigt?

Entreprenörskap en en stor del av vårt samhälles utveckling. Det kan ge...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!