VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
KARLSTAD
SV

Kom igång med företagets sociala medier

Visst vore det härligt om det bara var att skapa en företagssida på Instagram och Facebook, och så strömmar kunderna in och börjar köpa dina produkter? Nja, lite mer jobb än så får du nog lägga ner. Men med lite planering och fantasi kan dina sociala medier bli företagets guldgruva. Här får du våra bästa tips för att komma igång!

Det finns många goda råd att få när det gäller marknadsföring på sociala medier. Schemaläggare, karusellinlägg, bildretuschering, Facebook Ads Manager, få rätt följarbas… Det är lätt att känna sig vilse och okunnig. Om vi ska börja med att dela vårt allra bästa tips, så handlar det helt enkelt om att komma igång. Listan på anledningar för att inte komma igång med det mesta kan göras lång. Låt inte allt du skulle kunna lära sig blir en bromskloss, utan starta upp och gör förbättringar under vägen. Ett, två, tre – så är du igång! 

Steg 1: Känn din målgrupp!

Det allra viktigaste för att lyckas med din marknadsföring är att du känner din målgrupp. Att veta vem kunden är och vad som är viktigt för dina kunder är ju faktiskt grunden i allt. Prata med dina kunder – vilka sociala medier använder de och vilka företag eller personer följer de på sociala medier? Börja följa samma personer som dina kunder gör och hämta inspiration från dem när du formar dina egna kanaler. 

Steg 2: Välj kommunikationskanaler

Välj ut 1-3 kanaler som du gör riktigt bra – det svåraste brukar vara att välja bort, så vi utmanar dig att börja med bara en kanal. Anledningen till varför du ska göra ett medvetet val är att allt du skapar ska hållas uppdaterat och ju fler spretiga saker du gör, ju mer sprider du ut ditt fokus. Du kanske undrar vilken kanal du ska välja? Det är kunden som har svaret här med!

Ett annat tips är att hitta forum, grupper, hemsidor och andra platser där din målgrupp finns. Var där och bli delaktig i diskussioner. Underskatta heller inte ”traditionella” kanaler som att bjuda in lokaltidningen när du producerar din första produkt, hänga upp affischer på skolor i området, annonsera i lokaltidningar, skriva krönikor till branschtidningar, etc. 

Steg 3: Börja publicera innehåll

Då är det dags att börja publicera innehåll. Beroende på vilken kanal du valt är det olika saker som du behöver tänka på. På Instagram är stående bilder det bästa, och där behöver du tänka på hur helheten i flödet blir. Kör du på Facebook kan du ha längre bildtexter och marknadsföra events och aktiviteter på ett bra sätt. Är LinkedIn den rätta kanaler för dig behöver du jobba både med din företagssida och med din privata profil. 

Det finns olika typer av innehåll i sociala medier, och tänk på att variera ditt innehåll så att det inte blir långtråkigt för kunderna. Sociala medier handlar framför allt om att bygga relationer och skapa trovärdighet. Om du bara pratar om dig själv och ditt företag hela tiden så kommer det inte att vara särskilt kul att följa dig. 

Här är några exempel på inlägg som du kan publicera:

  • Personliga inlägg om dig, ditt företag och det som är viktigt för er. Lyft andra som skriver om er. 
  • Följ med på det som händer inom din bransch och som är relevant för kunderna, och publicera inlägg om det.
  • Bjud på tips och råd inom ditt område. Visa att du är en expert inom det du jobbar med. 
  • Information om din tjänst eller om kommande events. 

Du måste inte publicera allt innehåll själv, utan kan också dela artiklar som andra skrivit och som är läsvärda för din målgrupp. Se till att ditt egna nyhetsflöde på sociala medier gör det effektivt för dig att följa med på det som är viktigt. Kommentera och gilla andras innehåll och speciellt sådant som kommer från din målgrupp. Det är viktigt att vara aktiv och visa engagemang för att få andra att engagera sig på din sida.

Sådär ja, då är de första tre stegen för att komma igång med sociala medier avklarade. Vi på Drivhuset är inga sociala medier-experter, men vi har varit med ett tag och delar gärna det vi kan med dig. Om du vill ha några tips och råd om marknadsföring för just ditt blivande eller nystartade företag är du välkommen att boka en kostnadsfri vägledning med oss. Och vill du flyga själv så säger vi helt enkelt lycka till – det fixar du helt galant!

Text: Johanna Rurling

Relaterade historier

Se alla historier

Carolinn Arneng är Drivhusets nya verksamhetsledare

Carolinn Arneng började i Mars hos oss på Drivhuset Karlstad som projektledare....

Läs mer

Astrid sade upp sig och startade eget

Astrid Iderström Lidén har låtit sitt stora intresse för träning, styrka och...

Läs mer

Entreprenörer: Födda eller skapade?

Finns det dem som är födda till att bli entreprenörer? Vi på...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!