VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
KARLSTAD
SV

Makten av en bra bild

Bilder som har bättre kvalitet ökar kundens förtroende för ditt företag. Ser ditt marknadsföringsmaterial och sociala medier estetiskt fina ut uppfattar kunden det som mer proffesionellt. Bilder kan bidra till mer än ett bra första intryck, de gör det även lättare att få fram ditt budskap. 

Inom marknadsföring brukar en säga att 1+1= 3. Med det menas att med en bild och en text kan du skapa någonting mer. Kombinationen av dessa två element ses inte som två enskilda saker av kunder utan sambandet mellan dem hjälper kunden att förstå budskapet bakom dem.

Bilder har inte bara makt när de är i samband med en text, de har även makt för sig själva. Fler och fler använder sociala medier för att föra fram sina budskap. Fördelen med bilder är att de kan förmedla ett mer kraftfullt meddelande än en text på mindre yta. Det gör dem till det ultimata verktyget på sociala medier. På sociala medier så som Instagram, Facebook och Twitter vill användarna få information snabbt. Långa texter riskerar därför att skummas igenom eller inte läsas alls. Bilder däremot ger användarna chansen att ta in ett budskap eller information på bara någon sekund, så snabbt så att de inte hinner välja ifall de vill ta till sig det eller inte.

Alla bilder som ett företag publicerar bidrar till kundens uppfattning och åsikter om varumärket. Det är därför viktigt att de bilder ditt företag delar speglar hur ni vill ses av er målgrupp. Vill ni ses som ett varmt och personligt varumärke kan bilder på medarbetare, hemtrevliga atmosfärer och liknande spegla det. Vill ni istället ses som ett allvarligt, organiserat och modernt varumärke bör bilderna ni publiceras istället vara fyllda med ljus och rena, symmetriska miljöer.

Ett bra verktyg för att ta dina bilder till nästa nivå är redigeringsappen Snapseed. Här nedanför hittar du en länk till en kort guide på hur du kan få ut det mesta av appen. 

Lycka till med ditt bildredigerande!

Text: Matilda Greén

Guide av Snapseed:https://www.instagram.com/tv/CHhqyjdDD4i/?utm_source=ig_web_copy_link

Relaterade historier

Se alla historier

Entreprenörskap utan gränser

Alla företag drivs inte av vinst, iallafall inte i den ekonomiska betydelsen....

Läs mer

Hur lär jag känna min målgrupp?

SPIN-metoden är en metod vi ofta använder på Drivhuset. Här berättar vår...

Läs mer

Hur gör jag om min podcast till ett företag?

I den här artikeln tänker Oskar Nyström (ljudproducent och egenföretagare i Studio...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!