VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
KARLSTAD
SV

Drivhuset – där studenters idéer växer!

”Man kan ju inte sälja cashewnötter utan att tjäna cash – det säger ju sig självt”

Under torsdagen hölls en lunch-föreläsning för 40 entreprenörssugna studenter om Cashewnötter. Men det var inte cashewnötterna som stod i centrum. Bakom idén till de populära mellanmålen står syskonen och grundarna Linnea och Joakim Söderling. Det var utifrån en C-uppsats i Gambia som Joakim och en vän såg den tydliga kopplingen mellan att skapa arbetstillfällen och minska fattigdom. Joakim och Linnea började studera värdekedjan över hur cashewnötter transporterades från odlingsländerna i Afrika till Sverige och upptäckte snabbt att transporterna går över halva jordklotet innan de säljs i butik. Syskonen frågade sig själva varför de inte tog ”fågelvägen” raka vägen från Gambias kust och upp till Sverige. Detta ville de ändra på, men de hade också två andra krav på sin affärsidé. De ville skapa arbetstillfällen i Afrika genom odling och förädling av cashewnötter och de ville att nötterna skulle vara fairtrademärkta, vilket inga cashewnötter som såldes i dagligvarubutiker i Sverige var vid den tidpunkten.

Relaterade historier

Se alla historier

Entreprenörskap som verktyg för social hållbarhet

Drivhusets satsar på projekt så leder till social innovation, en ökad inkludering...

Läs mer

Läs mer

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera med din e-postadress accepterar du vilkoren i vår integritetspolicy och accepterar att Drivhuset kommer att skicka dig relevanta nyhetsbrev.